Projectleider CO2-footprint bij U15

Menno Bloem: "Duurzame mobiliteit bespaart je kosten"

Langer van onze mobiliteit genieten. In de ogen van Menno Bloem kan dat alleen als we samen meer duurzaam gaan bewegen. Schoner en slimmer. Bij U15 houdt hij zich daarom bezig met het reduceren van de CO2-footprint van leden. En daar komen mooie lessen uit voort.


Als kind hing zijn kamer er vol mee: posters van stoere Lamborghini’s en snelle motoren. Een hobby waar hij ondertussen zijn werk van heeft gemaakt bij de Climate Neutral Group. Mobiliteit in een groen jasje. “Ik ben groot autofan, maar zie ook dat er veel moet en gaat veranderen in de autowereld. En dat heeft alles te maken met duurzaam reizen en denken. We staan op dit moment zo gigantisch veel met elkaar in de file. Terwijl het eigenlijk zo makkelijk anders kan.”


Mobiele flexitariër

Hoe dan? Moeten we dan elke dag met de fiets of het openbaar vervoer? "Dat zou mooi zijn, maar hoeft natuurlijk niet elke dag. Je maakt al grote verschillen in je footprint door drie keer in de week de fiets te pakken. Wees bewuster. Heb je echt een auto nodig? Kijk dan bijvoorbeeld naar groenere alternatieven. Een deelauto of een step. Ik heb zelf een elektrische step. Dat klinkt niet zo sexy, maar man, wat een handig ding is dat! Snel, duurzaam, makkelijk mee te nemen in de trein en lekker in de frisse lucht. Plus, ik hoef mij niet meer druk te maken om een parkeerplek."


Positieve impact maken

Menno ziet dat veel leden positief bezig zijn met hun footprint, maar met de handen in het haar zitten over hoe ze nu die positieve impact moeten maken. "Daar helpen wij als U15 mee. Met richting geven. Hoe je een fietsplan implementeert, hoe je een elektrisch wagenpark opzet en hoe je je medewerkers daarin meeneemt. Dat hoef je echt niet alleen uit te vogelen."


Angst voor mening medewerkers

"Anderzijds merk ik ook dat werkgevers het eng vinden om stappen met medewerkers te maken. Dat ze de dingen die ze altijd deden, opeens moeten veranderen. Leden beginnen vaak met verduurzamen door het installeren van zonnepanelen, ledlampen, enzovoort. Een goede stap, maar zodra we hen vragen hoe ze hun medewerkers op de fiets krijgen, wordt het lastig. 'Wat gaan mijn medewerkers hier wel niet van vinden? Ben ik dan nog wel die aantrekkelijke werkgever die ik was?' Terechte vragen, maar makkelijk te beantwoorden door een sterke ‘why’ vanuit je bedrijf."


Overtuig met je ‘why’

"Voordat ik met leden naar de maatregelen kijk om hun footprint te reduceren, vraag ik waarom ze dit willen. Wat is hun ‘why’ en welke doelstelling koppelen ze daaraan? Staat dat als een huis, dan krijg je veel makkelijker draagvlak bij medewerkers. Belangrijk is dat je direct een goed alternatief biedt. Een elektrische fiets, step, OV-kaart of misschien wel een elektrische leaseauto. Daar bespaar je niet alleen kosten mee, maar daar krijg je ook nog eens veel vitalere medewerkers van."


Leden die dat volgens Menno al heel goed doen zijn bijvoorbeeld CMS en Baxter. Hoe ze dat deden? Lees hun succesverhalen hieronder.

3 Tips van Menno:

  • Zorg dat fietsen aantrekkelijk wordt voor medewerkers: implementeer een fietsplan
  • Maak duurzame mobiliteit financieel aantrekkelijker dan niet-groene oplossingen in de arbeidsvoorwaarden
  • Start NU met de transitie naar een elektrisch wagenpark. Dit reduceert je footprint enorm. Daarnaast is het overheidsdoel dat er in 2030 alleen nog maar elektrische auto’s verkocht mogen worden.

Meer tips voor het reduceren van je footprint? Bekijk de 10 tips van U15.

"Alleen met een sterke why creëer je draagvlak bij je medewerkers"